Zbliża się XXV Bydgoski Festiwal Operowy

Wiktoria Raczyńska
,

Bydgoski Festiwal Operowy w swej nieprzerwanej historii 25. lat zyskał markę największego polskiego wydarzenia poświęconego sztuce operowej i baletowej. Jego najbliższą, jubileuszową odsłonę zainauguruje 21 kwietnia premiera baletu Sergiusza Prokofiewa „Romeo i Julia” w wykonaniu zespołów Opery Nova.

Tytuł ten, nie wystawiany w bydgoskiej operze od przeszło 30. lat, przygotowywany jest przez twórców, którzy zrealizowali na naszej scenie tak głośne spektakle baletowe jak „Dziadek do orzechów”, czy „Zniewolony umysł”. Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję „Romea i Julii” przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej, w czym pomogą scenografia Diany Marszałek i kostiumy Agaty Uchman. Kierownictwo muzyczne baletu Prokofiewa sprawuje Maciej Figas.

Program tej szczególnej festiwalowej edycji jest niezwykły, poza bydgoską premierą i musicalem z Wrocławia, zaprezentują się  zespoły zagraniczne  z Danii, Bułgarii, Niemiec, Austrii, Czech. Zobaczymy zatem wielką rosyjską operę, balet neoklasyczny, operę barokową przeniesioną w średniowieczny klimat, stylową operę kameralną w wersji koncertowej (wierni jesteśmy prezentacji unikatowych dzieł muzyki dawnej, wykonywanych na instrumentach z epoki), taniec nowoczesny w wykonaniu jednego z najważniejszych zespołów skandynawskich. Kilkuletnią festiwalową „tradycją” jest przybliżanie dorobku naszych południowych sąsiadów – tym razem nieznanej szerzej w Polsce czeskiej opery komicznej. Wśród propozycji festiwalowych znajdą dla siebie coś interesującego zarówno wytrawni melomani operowi, jak i oczekujący dobrej rozrywki miłośnicy musicalu.

Festiwal zainauguruje balet Sergiusza Prokofiewa Romeo i Julia 

(Opera Nova w Bydgoszczy, choreografia: Paul Chalmer, kierownictwo muzyczne: Maciej Figas, scenografia: Diana Marszałek, kostiumy: Agata Uchman, reżyseria świateł: Maciej Igielski, asystent choreografa: Aurora Benelli, asystent dyrygenta: Kamil Parcheta)

Libretto baletu podąża za tekstem tragedii Szekspira, choć w zamierzeniu kompozytora dzieło miało skończyć się… happy endem! Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne, prawdę ludzkich uczuć, oryginalną inwencją muzyczną przetwarzał literacki pierwowzór. Każda z postaci ma swój charakterystyczny motyw przewodni, stworzony poprzez wrażliwość psychologiczną Prokofiewa, indywidualny portret muzyczny. Kapitalne są także sceny rodzajowe i zbiorowe. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił w swej twórczości poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki. W historii bydgoskiej opery będzie to 3. realizacja „Romea i Julii” (poprzednie: 1962 r. – choreografia Rajmund Sobiesiak i 1987 – choreografia Przemysław Śliwa).

21 kwietnia, godzina 19.00 – spektakl premierowy

22 kwietnia godzina 18.00 – II premiera

 

TRZEJ MUSZKIETEROWIE musical

(Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, muzyka: Krzesimir Dębski, kierownictwo muzyczne: Krzesimir Dębski, Adam Skrzypek, reżyseria: Konrad Imiela, scenariusz i teksty piosenek: Konrad Imiela i Marek Kocot, scenografia: Grzegorz Polciński, kostiumy: Anna Chadaj)

Znana fabuła w nowej, musicalowej odsłonie, ze świetną muzyką Krzesimira Dębskiego, pełna emocjonujących zwrotów akcji i widowiskowych walk szermierczych. Akcja spektaklu rozpoczyna się 20 lat po wydarzeniach opisanych w książce. Historię muszkieterów wywoła z przeszłości Planchet, dawny sługa d’Artagnana, dziś mistrz krawiecki, opowiadając przybyłemu doń młodemu klientowi o niegdysiejszych wartościach: honorze, lojalności i przyjaźni.

24 i 25 kwietnia, godzina 18.00 

Teatr Muzyczny Capitol , próba generalna 3 " Trzej Muszkieterowie "fot. Lukasz Giza

KNIAŹ IGOR opera Aleksandra Borodina

(Opera i Balet w Sofii, Bułgaria, dyrygent: Grigor Palikarov, reżyser: Plamen Kartaloff, scenografia: Boris Stoynov, kostiumy: Svetla Kalaydjieva, przygotowanie chóru: Violeta Dimitrova)

„Kniaź Igor” należy do kluczowych dzieł opery rosyjskiej i był pierwszą operą Borodina. W doborze tematu pomógł mu Władimir Stasow, proponując mu oparcie dzieła na „Słowie o wyprawie Igora”. Borodin uznał propozycję za ciekawą: we wrześniu 1869, po zgromadzeniu dalszych materiałów historycznych, rozpoczął pracę od naszkicowania Tańców połowieckich oraz marszu Połowców. Do pracy powrócił w 1874 roku, zachęcony sukcesem „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego, również opery na historyczny temat.

27 kwietnia, godzina 19.00

1-K.I. 761

POCAŁUNEK opera Bedřicha Smetany

(Opera im. Janáčka – Teatr Narodowy w Brnie, Republika Czeska, kierownictwo muzyczne: Jakub Klecker, dyrygent: Jakub Klecker, reżyser: Linda Keprtová, scenografia: Eva Jiřikovská, kostiumy: Marie Blažkova, przygotowanie chóru: Klára Roztočilová)

Podczas pracy nad tym dziełem kompozytor przechodził przez najbardziej tragiczny okres w swoim życiu. Choroba stopniowo pozbawiała go słuchu i „Pocałunek“ był pierwszą operą, którą napisał, będąc całkowicie głuchym. Prawdopodobnie to jest przyczyną tego, że w muzyce „Pocałunku“ jest tak wiele warstw. Smetana przekształcił utwór, napisany przez wspaniałą czeską poetkę Eliškę Krásnohorską i opartą na zabawnej historii pod tym samym tytułem autorstwa Karoliny Světlej, z „obrazka rodzajowego“ opisującego życie na wsi w górach w znacznie głębsze rejestry i dał tej historii ponadczasowe znaczenie.

29 kwietnia, godzina 18.00

1-XXV BFO. Opera POCAŁUNEK .Zespół Opery im.Janacka w Brnie (Czechy).fot.Marek Olbrzymek

NAÏS opéra-ballet/pastorale héroïque  Jeana-Philippa Rameau

(Il Giardino d’Amore, Austria, dyrygent: Stefan Plewniak, reżyseria: Olivier Lexa, wersja semi-stage)

Propozycja dla melomanów i miłośników dzieł unikatowych. Naïs należy do podgatunku francuskiej muzyki teatralnej, zwanej – z uwagi na silnie zaakcentowany element taneczny – opéra-ballet. Zespół Il Giardino d’Amore ponownie odkryje niemal zapomnianą barokową operę „na czas Pokoju” – o walce bogów i miłości Neptuna do nimfy Naïs.  Dzieło ukazuje paletę najbardziej wyszukanych środków muzyczno-teatralnych i baletowych epoki Ludwika XV.

30 kwietnia, godzina 19.00

 

KREDA (Kridt/Chalk)/CZARNY DIAMENT (Black Diamond) balet współczesny

(Dansk Danseteater, Dania, Kreda – choreografia: Tim Rushton, muzyka: Musica Adventus Peterisa Vasksa (1996), scenografia: Tim Rushton, kostiumy: Charlotte Østergaard; Czarny diament – pomysł i choreografia: Tim Rushton, muzyka:  Anders Trentemøller, Alexander Bălănescu, Philip Glass, scenografia: Johan Kølkjær, kostiumy: Charlotte Østergaard)

Inspiracją dla Tima Rushtona były: Biblia (Księga Koheleta) i „Musica Adventus”, suita na skrzypce łotewskiego kompozytora Peterisa Vasksa. Muzyka zaczyna się od świątecznego przesłania – pokoju na Ziemi.

Dziś Duński Teatr Tańca jest największym i najważniejszym zespołem tańca w Danii. Zespół jest złożony z wyselekcjonowanych tancerzy z całego świata. Jego działalność obejmuje wielkie sceniczne produkcje w Duńskim Teatrze Królewskim, wydarzenia plenerowe oraz częste zagraniczne tournée, które zaowocowały entuzjastycznie przyjmowanymi występami na wszystkich kontynentach. Od 2001 roku Tim Rushton (kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego) jest dyrektorem artystycznym zespołu i z sukcesem kształtuje swą wizję teatru tańca.

Tim Rushton kreuje futurystyczną opowieść o dwuznaczności rzeczywistości, gdzie jednocześnie jasna i ciemna strona człowieka jest eksplorowana psychologicznie, scenograficznie i tematycznie. Muzyka przechodzi od fragmentarycznej i głośnej przez elektroniczną po liryczną i romantyczną.

2 i 3 maja, godzina 19.00

1-Dansk Danseteater - Black Diamond - Foto Soren Meisner -5094

HERCULES oratorium/dramat muzyczny Georga Friedricha Händla

(Nationaltheater Mannheim, Niemcy, kierownictwo muzyczne: Bernhard Forck, reżyseria, scenografia, kostiumy: Nigel Lowery, światła: Lothar Baumgarte, przygotowanie chóru: Dani Juris)

Barokowe arcydzieło, angielski dramat muzyczny z librettem Thomasa Broughtona, czerpiącym z mitologii i literatury antyku. Po triumfach oratoriów biblijnych, uwielbiany przez Brytyjczyków kompozytor zwrócił się ku dramatom bliższym operze. Historia  powracającego z wojny Herkulesa i jego małżonki Dejaniry, zazdrosnej o brankę-księżniczkę Iole. Suknia splamiona krwią zabitego centaura ma odnowić miłość herosa do Dejaniry, staje się jednak przyczyną jego śmierci… Za życia kompozytora „Hercules” wykonany był raptem sześciokrotnie. W XIX w. wracano do niego jedynie w Niemczech. Od XX trwa odrodzenie muzyki barokowej, gdy jej prezentacja wkroczyła na drogę wierności wykonawczej zgodnej z duchem epoki, w której powstawała. Współcześni krytycy nazywają „Herculesa” najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego. W spektaklu przewidzianym na finał tegorocznego Festiwalu, Bernhard Forck, koncertmistrz Akademii Muzyki Dawnej w Berlinie i kierownik muzyczny Händel-Festspielorchester Halle, zatroszczy się o charakterystyczne Händlowskie brzmienie orkiestry, zaś angielski reżyser Nigel Lowery, kultowy realizator  operowy, przenosi dzieło barokowego geniusza w scenerię średniowiecznego miasta.

5 maja godzina 19.00

Sprzedaż biletów na spektakle BFO od 5 marca, godzina 8.30. – w kasie biletowej oraz online. Ceny: 150/100/60 zł.

Reklama