Wielkie tytuły w operze

Wiktoria Raczyńska
,

Tegoroczna 26. edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego przypada w Roku Stanisława Moniuszki. Stąd wybór premiery, upamiętniającej 200. rocznicę urodzin kompozytora: Festiwal zainauguruje jego organizator, Opera Nova, wykonaniem „Strasznego dworu” pod muzycznym kierownictwem Piotra Wajraka i w reżyserii Natalii Babińskiej.

27 kwietnia 2019, godzina 19.00 – inauguracja festiwalu (premiera)

28 kwietnia 2019, godzina 18.00

Bydgoska scena operowa sięgała już po „Straszny dwór” czterokrotnie (1958, 1969, 1976 – na 20-lecie opery, 1994 – inauguracja I BFO). Obecna realizacja będzie pierwszą przygotowaną w gmachu Opery Nova przy ul. Focha. Wpisuje się w obchody Roku Moniuszkowskiego. Jakie spojrzenie na polską operę narodową zaproponują nam realizatorzy? Czy powtórzą sukces „Halki” sprzed 6 lat?


 

Ponownie zaprezentuje się Łotewska Opera Narodowa, która jak 4 lata temu, przyjedzie tylko na Bydgoski Festiwal Operowy: bel canto ma rzesze miłośników, stąd wybór genialnej opery komicznej „Don Pasquale” Donizettiego.

30 kwietnia 2019, godzina 19.00

Łotewska Opera Narodowa to ośrodek artystyczny konkurujący na arenie międzynarodowej. Regularnie wystawiane są tu największe arcydzieła sztuki operowej i baletowej, a także utwory nowoczesne. Ten europejskiej klasy teatr operowy przyjeżdża po raz czwarty (gościł na VI (Alcina 1999), VII (Coppelia 1998 ), XX BFO (Don Giovanni 2013 r.) i specjalnie na Bydgoski Festiwal Operowy. Tym razem przedstawi arcydzieło opery komicznej i bel canta, przygotowane w ubiegłym roku na stulecie swej działalności. Jest to znakomita okazja do poznania dzieła, które nigdy nie gościło w repertuarze bydgoskiej opery.


 

W Bydgoszczy pokazana zostanie także znakomicie zrealizowana polska opera, czyli „Legenda Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego, wskrzeszona po 93. latach od jej prapremiery w poznańskim Teatrze Wielkim, tym razem w reżyserii i choreografii Roberta Bondary, którego talent i kariera nabiera europejskiego rozmachu.

2 maja 2019, godzina 19.00

Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych, od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty w dawnym stylu aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej. W polskiej literaturze operowej nie ma dzieł porównywalnych zbyt wiele.

Spektakl zdobył Teatralną Nagrodę Muzyczną im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy spektakl” (2018 rok, ex aequo z „Falstaffem” Opery Nova).


 

Dramat Thomasa „Tennessee” Williamsa „Tramwaj zwany pożądaniem” zamieniony w operę przez André Previna, to głośna polska prapremiera tego tytułu i najnowsze dzieło spod ręki mistrza reżyserii Macieja Prusa, pod muzycznym kierownictwem Tadeusza Kozłowskiego. Tym nagradzanym przedstawieniem chlubi się Teatr Wielki w Łodzi.

4 maja 2019, godzina 18.00/19.00

Publiczność pokochała dramat Williamsa (dwukrotnego laureata Nagrody Pulitzera) „Tramwaj zwany pożądaniem”. O to, że pokocha również operę Previna, można być spokojnym. Zwłaszcza, że łódzka inscenizacja spoczęła w rękach niezawodnego Macieja Prusa – wielkiego mistrza polskiej reżyserii teatralnej i maestro Tadeusza Kozłowskiego, który z muzyki często potrafi wydobyć więcej niż jest zapisane w nutach.

Spektakl otrzymał dwie „Złote Maski” – za najlepszy spektakl w sezonie 2017/2018 oraz za najlepszą rolę wokalno-aktorską w sezonie 2017/2018 dla Joanny Woś za rolę Blanche DuBois.


 

Ponownie zaprezentuje się również Suzhou Ballet z Chin. Znakomita chińska formacja tańca klasycznego przedstawi taneczną opowieść inspirowaną biografią słynnego malarza, poety i uczonego epoki Ming.

6 i 7 maja 2019, godzina 19.00

Teatr Baletowy Suzhou został założony przez Centrum Kultury i Sztuki Suzhou w czerwcu 2007 roku. Jest to jeden z sześciu profesjonalnych zespołów baletowych w Chinach oraz jedyny w Prowincji Jiangsu. Teatr ten włącza w swój repertuar oryginalne dzieła i dąży do wystawiania nowych produkcji, rozwijając talent swych tancerzy, aby osiągnęli swój najwyższy potencjał. Członkowie zespołu pochodzą z czołowych teatrów baletowych w Chinach, wliczając prestiżową Akademię Tańca w Pekinie. Ta grupa to najmłodszy, najdynamiczniejszy i tryskający energią zespół baletowy. Pod kierownictwem i przewodnictwem swych dyrektorów artystycznych – Ying Li i Jiabin Pan, Teatr Baletowy Suzhou staje się w szybkim tempie jednym z najsłynniejszych zespołów baletowych w Chinach. Opera Nova gościła ich w 2015 roku na XXII BFO z entuzjastycznie przyjętym spektaklem baletowym „Carmen”.

Tang Yin“ opowiada o pełnym dramatyzmu życiu Tang Yina, uczonego, najsłynniejszego malarza epoki Ming, zarazem utalentowanego poety żyjącego około 500 lat temu w południowej dolinie rzeki Jangcy. W spektaklu połączono taniec tradycyjny z nowoczesnym i znakomicie wykorzystano muzykę kompozytorów różnych epok. W ascetycznej scenografii widać inspirację delikatnymi pociągnięciami pędzla, niczym na reprodukcji chińskiego malarstwa.


 

Szekspirowski dramat „Romeo i Julia”, przed rokiem wystawiany na bydgoskim Festiwalu jako balet Prokofiewa, teraz zaprezentowany zostanie przez Operę Śląską jako dzieło operowe Charlesa Gounoda, wyreżyserowane przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki.

9 maja 2019, godzina 18.00/19.00

Należy dodać, że tej nigdy bydgoska scena nie wystawiała.

Wyreżyserowany przez Michała Znanieckiego i pod batutą Bassema Akiki spektakl został nagrodzony w 2018 r. trzema „Złotymi Maskami”: jako najlepsze przedstawienie w kategorii rola wokalno-aktorska dla Andrzeja Lamperta za rolę Romea i za scenografię dla Luigiego Scoglio. Dodatkowo Andrzej Lampert, za rolę Romea, otrzymał Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja „Dziennika Teatralnego”.


 

Nazwisko Wojciecha Kościelniaka nie wymaga rekomendacji; pomysł, by przełożyć „Blaszany bębenek” Gűnthera Grassa na język musicalu, okazał się kolejnym sukcesem adaptacyjnym i inscenizacyjnym.

12 maja 2019, godzina 18.00 – zakończenie festiwalu (spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat)

Musicale w reżyserii Wojciecha Kościelniaka to marka sama w sobie: pokazywani na BFO byli już „Francesca”,„Chłopi” i „Lalka” w wykonaniu Teatru Muzycznego w Gdyni, ”Mistrz i Małgorzata” w realizacji Teatru Capitol we Wrocławiu. Capitol ponownie przyjeżdża na tegoroczny BFO z „Blaszanym bębenkiem”.

Pierwszą część „gdańskiej trylogii” Grassa niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Historia Oskara Matzeratha, chłopca, który nie chciał rosnąć, w teatralnej adaptacji przenosi się do sklepu z zabawkami. Grozę dziecinnej narracji Oskara, tak nieadekwatnej do ciężaru opisywanych zdarzeń, potęguje lalka w głównej roli – animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil”, show z elementami farsy, weimarskiego kabaretu, burleski, Singspiel.


 

zdjęcie: plakat Adama Pękalskiego

materiały nadesłane: Ewa Chałat, Opera Nova w Bydgoszczy

Reklama