Trasa Uniwersytecka z liniami 66 i 86

Magdalena Jabłońska
,

Wiadukt na Trasie Uniwersyteckiej nad al. Jana Pawła II przejezdny. W środę, 7 sierpnia, zaczną nią kursować linie autobusowe nr 66 i 86. Kompletna arteria ułatwia podróże pomiędzy centrum i osiedlami Glinki, Wyżyny oraz terenami inwestycyjnymi w Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Wokół trasy zasadzonych zostało też 300 drzew i ponad 5 tysięcy krzewów.

Na czas budowy Trasy Uniwersyteckiej południową część osiedla Wyżyny oraz Glinki obsługiwała tylko linia nr 66. Teraz przez tę część miasta kursować będzie też linia nr 86.

Linia nr 66 pojedzie lekko skorygowaną trasą od ronda Jagiellonów przez Kujawską, Wojska Polskiego, Magnuszewską, Glinki, Trasę Uniwersytecką i dalej Wojska Polskiego i Kujawską wróci na rondo Jagiellonów. Wybrane kursy nadal będą  dojeżdżać ulicami Cmentarną i Dobrzyńską do Wąbrzeskiej.

Przywrócona zostanie też linia nr 86. Będzie ona kursować identyczną trasą jak linia nr 66, ale w kierunku odwrotnym. Oznacza to, że autobusy pojadą od ronda Jagiellonów ulicami: Kujawską, Wojska Polskiego, Trasą Uniwersytecką, Glinki, Magnuszewską, Wojska Polskiego i przez Kujawską i Bernardyńską wrócą do ronda Jagiellonów. Również wybrane kursy tej linii dojadą do Wąbrzeskiej.

– Kończymy ważną inwestycję, która ułatwi poruszanie się po mieście – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. – Już na etapie przygotowań bardzo dużo uwagi poświęciliśmy też bezpieczeństwu. Wzdłuż trasy oraz ulicy Glinki zbudowaliśmy drogi rowerowe, przejścia dla pieszych nowe chodniki i przebudowaliśmy część skrzyżowań na bezpieczne ronda. Ze względu na wydanie przez wojewodę działki niezbędnej do realizacji zadania z rocznym opóźnieniem, budowa trwała dłużej. Dlatego szczególnie dziękuję mieszkańcom, którzy w trakcie tej inwestycji wykazali się dużą cierpliwością.

Inwestycja polegała przede wszystkim na budowie od podstaw nowej, blisko 500-metrowej ulicy łączącej Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II i ul. Glinki. Na odcinku od Wojska Polskiego do ul. Ujejskiego powstały dwie jezdnie o szerokości 7 m. Obie jezdnie na tym odcinku posiadają po swoich zewnętrznych stronach ścieżki rowerowe i chodniki. Dodatkowo na Wzgórzu Wolności rondo przebudowywane jest na skrzyżowanie ul. Ujejskiego z ul. Karpacką. Nad ulicą Jana Pawła II powstał 40-metrowy wiadukt. Na wiadukcie znajduje się chodnik jak i droga rowerowa. Zmodernizowano również ulicę Glinki na odcinku od Cmentarnej do skrzyżowania z Magnuszewską, gdzie powstało bezpieczne rondo. Wzdłuż tego odcinka zbudowano również nowe chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe.

Dzięki realizacji całej inwestycji poprawi się komunikacja pomiędzy centrum oraz osiedlami tak zwanego górnego tarasu oraz intensywnie rozwijającym się Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym. Ulicą Jana Pawła II będzie można poruszać się bezkolizyjnie od Kujawskiej do ronda Toruńskiego. Nowe ronda pozwalają na płynny ruch. Wraz z oddaniem do użytku nowego odcinka Trasy Uniwersyteckiej przygotowywane są również zmiany w komunikacji publicznej. Zostaną one wprowadzone jeszcze w sierpniu. Wzgórze Wolności będzie jeszcze lepiej skomunikowane z innymi osiedlami.

Przy nowym odcinku trasy Uniwersyteckiej zasadzono blisko 300 lip, platanów, grusz, jesionów, głogów i czeremch. Najwięcej nasadzeń zlokalizowano w północnej części trasy. Po zewnętrznych stronach jezdni zasadzono kilkuletnie, szkółkowane lipy i platany. Pomiędzy jezdniami oraz w okolicy nowych rond znalazło się miejsce dla ozdobnych grusz drobnoowocowych. Na przyległych terenach posadzono też pospolite czeremchy i śliwy wiśniowe z pięknie wybarwionymi liśćmi w kolorze ciemnopurpowym. Efektowne kompozycje krzewów iglastych, liściastych oraz bylin pojawiły się natomiast na skarpach przy wiadukcie oraz na rondach. Wybrano gatunki odporne na trudne warunki. Barwne kompozycje składają się między innymi z tawuł, berberysów, róż okrywowych, dereni, oliwników, jałowców, forsycji, świdośliw i kosodrzewiny. Łącznie wokół trasy zasadzono blisko 5,4 tysięcy krzewów.

Inwestycja pochłonęła około 30 mln zł. W 2015 roku z inicjatywy Bydgoszczy zmieniony został status Trasy Uniwersyteckiej. Została ona przekształcona w drogę wojewódzką, co pozwoliło podpisać umowę na dofinansowanie jej rozbudowy ze środków unijnych. To aż 85 procent kosztów całego zadania.

materiały nadesłane: Urząd Miasta Bydgoszczy

Reklama