Tramwaj Fordon obchodzi roczek

Tomasz Welcz
,

Dokładnie przed rokiem (o godzinie 4:38, 16 stycznia 2016 roku) z pętli Łoskoń na nowe torowisko do Fordonu wyjechały pierwsze tramwaje. Od tego momentu przewiozły ponad 13,6 mln pasażerów.

Najwięcej pasażerów korzysta z linii nr 5 łączącej pętle Łoskoń z Rycerską. Codziennie podróżuje nią około 16427 bydgoszczan. Z linii nr 3 kursującej na Wilczak korzysta około 11857 pasażerów. Linie nr 7 (na Kapuściska) i 10 (do Lasu Gdańskiego) przewożą odpowiednio 4672 i 8558 pasażerów. Koszt funkcjonowania tych linii to 9,85 mln zł rocznie.

10 kilometrów w 2 lata

Budowa linii tramwajowej trwała dwa lata. Pierwsze prace rozpoczęły się w listopadzie 2013 roku. Największym wyzwaniem była budowa ponad półkilometrowej estakady nad ulicą Fordońską, stacją Bydgoszcz Wschód, ulicą Inwalidów i Lewińskiego.

Warto dodać, że stacja kolejowa została przeniesiona blisko 400 metrów w kierunku zachodnim, co wymagało zbudowania nowego układu torowego i peronów.

W ramach inwestycji wybudowano pętlę Łoskoń z elementami zajezdni oraz trzy pętle awaryjne. Jedna z nich – Niepodległości jest wykorzystywana także przez linie nr 7 i 10.

Znacznie rozbudowano też układ drogowy, m.in., dobudowano drugą jezdnię na ul. Akademickiej, a wiadukt na Skarżyńskiego wyposażono w windy i dodatkowe schody.

W tym roku na fordońskim torowisku planowane są prace serwisowe, typowe dla nowych linii (m.in. podbijanie i dobalastowanie). Dodatkowo wprowadzone zostaną rozwiązania minimalizujące ryzyko odkształcania się torowiska na łukach przy wysokich temperaturach (zastosowanie przyrządów dylatacyjnych o lepszych parametrach).

Inwestycja w liczbach:
•    Wartość inwestycji wraz z taborem – 437 mln zł
•    Liczba przewiezionych pasażerów przez rok – 13,6 mln
•    Liczba pasażerów dziennie – 41,5 tysiąca
•    Długość linii — 10 km
•    Długość toru pojedynczego — 25 km

Reklama