To już 30 lat na scenie

Wiktoria Raczyńska
,

Leszek Skrla należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Na miejsce świętowania 30-lecia pracy artystycznej wybrał Operę Nova.

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował w 1987 roku na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli tytułowej w Cyruliku sewilskim. Brał udział w słynnych festiwalach: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova, Viva il Canto, Bydgoski Festiwal Operowy, występował jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i zagranicą.

30 lat na scenach teatrów operowych, ponad 40 partii operowych – głównie pierwszoplanowych, występy na wielkich polskich festiwalach, znaczące kreacje wokalne i nagrody, nagrane płyty i współpraca z najlepszymi polskimi operami: Leszek Skrla, śpiewak (baryton) na miejsce świętowania 30-lecia pracy artystycznej wybrał Operę Nova. W piątkowy wieczór (6 października godzina 19.00) wystąpi w tytułowej roli Rigoletta w operze Verdiego. Należy przypomnieć, iż w Bydgoszczy zaśpiewał po raz pierwszy 25 lat temu: 4 października wykonał rolę Figara w „Cyruliku sewilskim”.

W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odniósł kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze Verdiego Ernani. We wrześniu 2002 r. został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudia Desderiego. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej była rola Scarpii w premierze opery Tosca Pucciniego, prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 r. został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował jubileuszowy sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w premierze opery Manru Paderewskiego pod dyrekcją Macieja Figasa. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośnikach DVD i CD. W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze Verdiego Rigoletto w reżyserii Marka Grzesińskiego. W październiku 2008 r. dokonał premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery Moniuszki Paria pod batutą Warcisława Kunca, gdzie śpiewał partię Dżaresa. W grudniu 2008 r. inaugurował otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując rolę ojca Grandiera w operze Diabły z Loudun Pendereckiego w inscenizacji Laco Adamika. W kwietniu 2009 r. na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewał partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile Moniuszki . W kwietniu 2010 inaugurował XVII Bydgoski Festiwal Operowy, kreując postać Barnaby w premierze Giocondy Ponchiellego w reżyserii Krzysztofa Nazara. W listopadzie 2011 r. w Sali UNESCO w Paryżu odbyła się światowa prapremiera opery Eweliny Sikory Marie Curie, w której kreował rolę Einsteina. W czerwcu 2012 r. gościnnie śpiewał rolę Giorgia Germonta w Traviacie w Staatstheater Nurnberg. 25-lecie pracy artystycznej świętował w lutym 2013 r. na scenie Opery Bałtyckiej śpiewając tytułową rolę Makbetha w dziele Verdiego. W uznaniu znaczącego dorobku artystycznego otrzymał z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem Pendereckiego Powiało na mnie morze snów. Na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewał tytułową rolę w premierze opery Verdiego Rigoletto w inscenizacji Natalii Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrli to Jago w operze Otello Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w Operze Bałtyckiej. W czerwcu 2016 r. wykonał partię Conte di Luna w spektaklu opery Verdiego Il Trovatore na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu podczas XX Festiwalu Opery Krakowskiej. W maju 2017 r. po raz pierwszy śpiewał tytułową rolę w operze Verdiego Nabucco.

Na ten szczególny wieczór, jubileusz 30-lecia pracy artystycznej, wybierają się goście zaproszeni przez jubilata: soliści-śpiewacy, osoby ze środowiska  muzycznego oraz najważniejsza dla artysty – publiczność.

Wraz z Leszkiem Skrlą wystąpią:

Krystyna Nowak jako Gilda, Łukasz Załęski jako Książę Mantui, Darina Gapicz w roli Maddaleny, Łukasz Jakubczak jako Sparafucile.

Orkiestrą Opery Nova dyrygować będzie Maciej Figas.

Kolejne spektakle „Rigoletta” w sobotę, 7 października o godzinie 19.00 (rolę tytułową śpiewać będzie Zenon Kowalski) oraz w niedzielę, 8 października o godzinie 18.00.

Przypominamy, iż w ramach akcji „Polska zobacz więcej-weekend za pół ceny” można nabywać bilety w specjalnej cenie 35 zł./szt. na 6 i 8 października.

Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W bieżącym repertuarze Opery Nova w Bydgoszczy Leszek Skrla wykonuje role: Alfia w „Rycerskości wieśniaczej”, Barnaby w „Giocondzie”, Germonta w „Traviacie”, Uroka w „Manru”, Stolnika w „Halce”, Rigoletta, Ojca (Piotra) w „Jasiu i Małgosi” oraz Sharplessa w „Madama Butterfly”.

materiały nadesłane: Ewa Chałat, Opera Nova w Bydgoszczy

Reklama