Sycylijska robota

Wiktoria Raczyńska
,

Zmysłowe, przebogate w melodie i emocje „Rycerskość wieśniacza” i „Pajace”, dwie jednoaktowe opery włoskich kompozytorów Mascagniego i Leoncavalla, po premierze (1890 roku) uznane zostały za dzieła wprowadzające nowy typ wykonawstwa scenicznego: werystyczny.

Pojawiający się na afiszach teatrów operowych napis CAV/PAG (skrót włoskich tytułów obu oper) przyciąga publiczność spragnioną pięknej, melodyjnej muzyki oraz trzymającej w napięciu akcji. To w losach pospolitych „bohaterów codzienności” odbijają się historie niczym z antycznych tragedii… Akcja rozgrywa się na Sycylii: wczorajsi kochankowie stają się dziś zaprzysięgłymi wrogami – tragicznym paradoksem jest, iż dzieje się to… z miłości. Odrzucone uczucie, zazdrość, krwawa zemsta – oto schemat działania bohaterów oper.

To świat krwawy, bezwzględny, ponury, ale też honorowy, hojny, szlachetny. Chyba nie przez przypadek obrazowa muzyka Mascagniego i Leoncavalla wykorzystana została w znanych obrazach filmowych, jak gangsterska saga „Ojciec chrzestny”.

Opera Nova zaprasza na trzy wieczory z tymi wspaniałymi jednoaktówkami: 8, 9 i 10 lutego. Przedstawienie wyreżyserowane przez Andrzeja Bubienia w 2013 roku poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Piotr Wajrak.

W rolach głównych usłyszymy znakomitych śpiewaków, solistów Opery Nova oraz gościnie występujących na naszej scenie: Tadeusza Szlenkiera i Tomasza Kuka (jako Turiddu), Darinę Gapicz i Jolantę Wagner (Santuzza), Leszka Skrlę jako Alfia, Sylwestra Kosteckiego i Tomasza Kuka (w roli Cania-Pajaca), Magdalenę Polkowską i Krystynę Nowak (jako Nedda/Colombina), Sławomira Kowalewskiego (Tonio/Taddeo).

zdjęcie: Andrzej Makowski

materiały nadesłane: Ewa Chałat, Opera Nova w Bydgoszczy

Reklama