S10 Bydgoszcz – Toruń będzie budowana w modelu PPP

Wiktoria Raczyńska
,

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował, że droga ekspresowa S10 relacji Bydgoszcz – Toruń będzie budowana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.

– Cieszę się, że najważniejsza inwestycja w regionie będzie realizowana. Dwa kluczowe miasta województwa uzyskają szybkie połączenie drogowe. Od początku pełnienia funkcji wojewody zabiegałem, miedzy innymi, wraz z parlamentarzystami PiS o to zadanie. Liczne spotkania i rozmowy przyniosły pozytywny efekt. To nasz wspólny sukces – komentuje decyzję wojewoda Mikołaj Bogdanowicz

Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami.

Równocześnie zostaną przeprowadzone konsultacje z europejskim urzędem statystycznym EUROSTAT w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyk w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego. Uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie długu publicznego jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP.

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane również następujące drogi ekspresowe:

S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie),
S6 zachodnia obwodnica Szczecina.

materiały nadesłane: Adrian Mól, rzecznik prasowy wojewody kujawsko-pomorskiego

Reklama