Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego

Wiktoria Raczyńska
,

Ponad 80 dzieł sztuki ze zbiorów nestora polskich filatelistów powróciło do Polski i po raz pierwszy od lat zostały udostępnione szerokiej publiczności na wystawie „Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego” w Bydgoskim Centrum Sztuki.

Wśród nich znalazły się dzieła uważane przez lata za zaginione jak „Przekupka” Wacława Szymanowskiego, czy „Wiejski skryba” Włodzimierza Tetmajera.

Jak mówi kurator wystawy, Bogusław Deptuła „zapewne największą rewelacją zbioru jest namalowany przez Stanisława Witkiewicza – ojca i dedykowany Helenie Modrzejewskiej, monumentalny batalistyczny „Odwrót spod Moskwy”. Udało się również odnaleźć fotografię przedstawiającą legendarną aktorkę w jej mieszkaniu na tle tego wyjątkowego obrazu.”

Na wystawie można zobaczyć dzieła takich twórców jak Jan Matejko, Wojciech Kossak, Józef Brandt, Włodzimierz Tetmajer, Artur Grottger, Stanisław Witkiewicz, Witkacy, Wlastimil Hofman, Mela Muter, Jacek Malczewski czy Władysław Skoczylas.

Na otwarcie wystawy przyjechał ze Szwajcarii syn Zbigniewa Mikulskiego – Krzysztof Mikulski wraz z rodziną, który wspominał swego ojca Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017), światowej sławy eksperta w zakresie filatelistyki i właściciela największej na świecie kolekcji polskich obiektów filatelistycznych i pocztowych z XVIII i XIX wieku.

Wystawę uświetnia najrzadszy obiekt polskiej filatelistyki – największy zachowany fragment arkusza pierwszego polskiego znaczka pocztowego, czyli sześcioblok z parką znaczka „Polska nr 1″ z nakładu z 1862 roku. Na ekspozycji znalazł się również pierwszy znaczek z jego kolekcji, który kupił w wieku 13 lat oraz pasy kontuszowe i XVI-wieczna Biblia lwowska.

Wystawa w Bydgoskim Centrum Sztuki to pierwsza tak obszerna ekspozycja zbiorów Zbigniewa Mikulskiego. Potrwa do końca sierpnia.

zdjęcie: Łukasz Antczak

materiały nadesłane: Natalia Pichłacz, Bydgoskie Centrum Sztuki im. Stanisława Horno-Popławskiego

Reklama