Komicznie i nostalgicznie

Wiktoria Raczyńska
,

Niezwykłe możliwości „Napoju miłosnego” odkryje opera komiczna Gaetana Donizettiego wystawiana w Operze Nova we wtorek, 4 kwietnia.

Biedny Nemorino nigdy nie odważyłby się zawalczyć o uczucie pięknej i bogatej Adiny, gdyby nie niespodziewane przybycie „doktora” Dulcamary, który sprzedaje (butelkowany) napój sięgający czasów Tristana i Izoldy i zapewniający wzajemność w miłości. Legendarny trunek raz jeszcze okazuje swą moc i przekształca pechowca w wybrańca losu…

W partii miłośniczki powieściowych romansów, kapryśnej Adiny usłyszymy kolejno: Victorię Vatutinę i Martę Ustyniak. Jako nieporadny Nemorino wystąpi Łukasz Załęski. Obcesowego sierżanta Belcore kreować będą: Łukasz Goliński oraz Adam Kutny. W postać mobilnego Dulcamary wcieli się Janusz Żak.

Orkiestra Opery Nova wystąpi pod batutą Piotra Wajraka. Chór przygotował Henryk Wierzchoń.

W następny weekend nastrój zmieni się na refleksyjny prezentując balety Roberta Bondary „Stabat Mater” i „Harnasie” do muzyki Karola Szymanowskiego.

Przed kilkoma dniami minęła 80. rocznica śmierci Karola Szymanowskiego, po Chopinie najbardziej znanego dziś na świecie polskiego kompozytora. Muzyka Szymanowskiego odnalazła swój czas i coraz częściej trafia do sal koncertowych i na sceny operowe.

Jego utwory po raz pierwszy znalazły się w repertuarze Opery Nova za sprawą choreografa, Roberta Bondary, który na taniec przełożył tak „niesceniczny” utwór jak kantata „Stabat Mater” oraz na nowo odczytał balet „Harnasie”, eksponując temat oglądany okiem dzisiejszego widza.

Obie choreografie zostaną pokazane po raz pierwszy od premiery (październik 2016 r.).

Opera Nova zaprasza w sobotę, niedzielę i wtorek ( 8,9,11 kwietnia) na spotkanie z polskim współczesnym baletem.

Słowa średniowiecznej sekwencji pasyjnej „Stabat Mater” służą za osnowę libretta: Szymanowski stworzył utwór na głosy solowe, orkiestrę i chór mieszany – ze śpiewakami i usytuowanymi wewnątrz akcji dramatycznej, niczym w tragedii greckiej. Tak też umiejscowił ich choreograf – wśród tancerzy odgrywających ponadczasową historię Matki, Syna, Czarnego, w otoczeniu tłumu, w jaki wciela się balet Opery Nova. Zespół został tak poprowadzony, aby poprzez spokój i harmonię ruchu intensywniej zobrazować emocje, które towarzyszą człowiekowi, przeżywającemu stratę bliskiej osoby. Tekst narzucił formę tańca oddającą żywe, realne ludzkie uczucia, mającą charakter modlitwy i refleksji religijnej.

Zupełnie inna w wyrazie jest druga część baletowego wieczoru w operze, którą wypełni muzyczny obraz Podhala i Tatr. Szymanowski intensywnie uczestniczył w życiu towarzysko-artystycznym Zakopanego. Stąd zrodził się pomysł stworzenia baletu-pantomimy „Harnasie”. Robert Bondara, wierny oryginalnemu librettu, przeniósł ciężar spektaklu z ludowego kolorytu, przekształcił na relacje społeczne i konflikty międzypokoleniowe oglądane z dzisiejszej perspektywy.

W obu choreografiach zachwyca doskonała forma tancerzy. Stanowiąca autonomiczną wartość muzyka Szymanowskiego brzmi znakomicie w wykonaniu orkiestry Opery Nova prowadzonej przez Macieja Figasa.

Opery Nova zaprasza na interesującą muzycznie, inscenizacyjnie i choreograficznie pozycję repertuarową.

materiały nadesłane: Ewa Chałat, Opera Nova w Bydgoszczy

Reklama