Koleją z Bydgoszczy do Trójmiasta będzie szybciej i sprawniej

Magdalena Jabłońska
,

Szybsze i bardziej komfortowe podróże z Bydgoszczy w kierunku Trójmiasta i Inowrocławia oraz sprawniejszy przewóz ładunków z południa kraju nad Bałtyk, to główne cele prac na linii kolejowej nr 131 łączącej Śląsk, Kujawy i Pomorze. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują ponad 100-kilometrowy odcinek kolejowej trasy między Złotnikami Kujawskimi a Twardą Górą.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z firmą Voessing Polska Sp. z o.o. umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Bydgoszcz Główna. Wartość umowy wynosi 28 900 000 zł netto.

– Cieszę się, że prace realizowane przez PLK zwiększą możliwości podróży i przewozu ładunków. Projekt znacząco wpłynie na rozwój województwa kujawsko-pomorskiego – powiedział wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.

Dokumentacja obejmuje około 110 km linii na odcinku Złotniki Kujawskie – Twarda Góra, a także na około 32 km linii nr 201 (odcinek Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz), około 7 km na linii nr 240 (odcinek Terespol Pomorski – Świecie) oraz na 18 km innych torów dochodzących do głównej trasy.

– Przygotowanie dokumentacji to istotny krok do modernizacji linii, ważnej dla województwa kujawsko-pomorskiego oraz kraju i kolejowych szlaków europejskich. Dostosowujemy linię nr 131 prowadzącą ze Śląska na Pomorze do rzeczywistych potrzeb podróżnych oraz przewoźników towarowych, zwracając uwagę na przyjęte przez Polskę kierunki rozwoju komunikacji i gospodarki – powiedział, Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W planach jest przebudowa 11 stacji – Nowa Wieś Wielka, Brzoza Bydgoska, Trzciniec, Bydgoszcz Główna, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie i Twarda Góra. Przebudowane perony będą wyższe i lepiej oświetlone, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty i ławki, oraz czytelne oznakowanie. Dzięki modernizacji do wszystkich peronów będzie wygodny dostęp, w tym dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Planowane jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dzięki budowie nowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowe Lokalne Centrum Sterowania Bydgoszcz Główna, wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy. Kluczowe będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Dzięki takim rozwiązaniom, pociągi będą mogły pojechać szybciej, a kierowcy i piesi będą przekraczać linię kolejową w sposób bezpieczniejszy i płynniejszy.

Większe możliwości kolei w centrum województwa

W ramach przygotowywanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokumentacji odcinka Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław) i podpisanej dziś umowy na dokumentację dla odcinka Złotniki Kujawskie – Twarda Góra (LCS Bydgoszcz) będzie przygotowana koncepcja dobudowy dwóch dodatkowych torów na odcinku Jaksice – Nowa Wieś Wielka. Przyjęte rozwiązane pozwoli na oddzielenie ruchu pasażerskiego oraz ruchu towarowego i sprawniejsze przejazdy podciągów.

Wykonawca przygotuje także dwuwariantową koncepcję przebudowy stacji Nowa Wieś Wielka i stacji Terespol Pomorski, uwzględniającą uzyskanie prędkości pociągów 160-200 km/h oraz prędkości 200 km/h. Wariant z prędkością 200 km/h zakłada elektryfikację oraz rewitalizację linii nr 240 na odcinku z Terespola Pomorskiego do Świecia, co umożliwi powrót pociągów pasażerskich do tego miasta. Wykonawca przedstawi koncepcję budowy nowego peronu przystanku Dąbrowy. Takie rozwiązanie umożliwi podróżnym skorzystanie również z pociągów między Bydgoszczą a Trójmiastem. Obecnie na przystanku Dąbrowy zatrzymują się wyłącznie pociągi jeżdżące po linii Laskowice Pomorskie – Bąk (nr 215).

Wykonawca przygotuje w rejonie stacji Warlubie koncepcję włączenia do linii kolejowej tzw. „szprychy” – połączenia do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Modernizacja linii między Złotnikami Kujawskimi a Twardą Górą zwiększy przepustowość, to znaczy, że trasą będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. Pojadą one też szybciej – składy pasażerskie nawet do 200 km/h, a towarowe do 120 km/h. Oznacza to nie tylko krótsze podróże dla pasażerów, ale także szybszy i bezpieczniejszy przewóz towarów z południa kraju do nadbałtyckich portów. Odcinek linii nr 131, objęty dokumentacją, jest częścią magistrali kolejowej C-E 65, należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.

Dokumentacja projektowa dla zadania pn. „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Bydgoszcz Główna będzie gotowa w I kwartale 2022 r. Roboty przewidziano na lata 2022-2026. PLK planują pozyskać środki na realizację inwestycji w ramach kolejnej unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują już dokumentację projektową dla odcinków linii nr 131: Kalina – Rusiec Łódzki (LOT C), Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D), Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew). W II kwartale br. planowane jest podpisanie umowy w formule „projektuj – buduj” z wykonawcą odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie (LOT A), a w II połowie roku na projektowanie odcinka Nakło Śląskie – Kalina (LOT B).

materiały nadesłane: Adrian Mól, rzecznik prasowy wojewody kujawsko-pomorskiego

Reklama