I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego za nami

Wiktoria Raczyńska
,

Do konkursu przystąpiło 71 śpiewaków. Chętnych było więcej, ale niestety niektórzy nie przeszli weryfikacji formalnej lub też nie spełnili wymogów repertuarowych. Adam Zdunikowski, prezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego liczył na 60 osób, Maciej Figas, dyrektor Opery Nova na 50. Ostatecznie obaj byli w błędzie, a pierwszy tego typu konkurs w północnej Polsce okazał się frekwencyjnym sukcesem. O sukcesie może mówić również Łukasz Załęski.

W I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego pierwszą nagrodę ex aequo zdobyli Łukasz Załęski i Szymon Mechliński, a Sławomir Kowalewski – drugą. Trzeciej nagrody jury nie przyznało. Przyznało za to trzy wyróżnienia. Otrzymali je: Sonia Warzyńska-Dettlaff, Paweł Trojak i Nazarii Kachala, (współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy). Wśród pań pierwszej nagrody nie przyznano, drugą natomiast otrzymała Bożena Bujnicka, a trzecią Joanna Kędzior. Przypomnijmy, że Łukasz Załęski i Sławomir Kowalewski to soliści Opery Nova w Bydgoszczy.

Pełna lista nagrodzonych tutaj.

– Sądzę, że olbrzymim walorem tego konkursu jest skład jury, który ponadto w trzecim etapie powiększył się jeszcze o wszystkich dyrektorów teatrów operowych w Polsce (za wyjątkiem Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie), a ci młodzi ludzie mieli szansę zaprezentować się przed tak fantastycznym audytorium – to również mogło mieć wpływ na frekwencję – uważa Sylwester Kostecki, tenor, wiceprezes Stowarzyszenia im. Bogdana Paprockiego.

– To dla mnie ogromny zaszczyt i honor być członkiem tego jury – dodaje – bo naprawdę składa się ono z najwybitniejszych osób środowiska wokalnego, jak chociażby Ewa Podleś (kontralt), Stefania Toczyska (mezzosopran), Andrzej Dobber (baryton), Mariusz Kwiecień (baryton), Rafał Siwek (bas). A dyrektorzy teatrów (Marta Boberska – Polska Opera Królewska, Ewa Iżykowska – Opera Podlaska, Gabriel Chmura – Teatr Wielki w Poznaniu, Maciej Figas – Opera Nova w Bydgoszczy, Krzysztof Marciniak – Teatr Wielki w Łodzi, Bogusław Nowak – Opera Krakowska, Marcin Sompoliński – Warszawska Opera Kameralna, Jerzy Wołosiuk – Opera na Zamku, Adam Zdunikowski – Opera Wrocławska), którzy do nich dołączyli i mieli wpływ na punktację w trzecim etapie, ponadto ufundowali nagrody w postaci zaproszeń do spektakli w swoich teatrach.

DSC_9859

Z nich najwięcej nagród przyznał José Maria Florêncio, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku dla Szymona Mechlińskiego, Łukasza Załęskiego, Sławomira Kowalewskiego, a ponadto dodatkowo trzy nagrody specjalne dla Roksany Wardengi, Bożeny Bujnickiej oraz Michała Janickiego za opracowanie partii operowej.

Pierwszy i drugi etap konkursu odbywał się z towarzyszeniem fortepianu, a trzeci już z orkiestrą Opery Nova. – Potencjalny repertuar uczestników jest naprawdę imponujący i przyznam szczerze, że liczymy na to, że lista laureatów drugiego etapu zostanie mocno zredukowana, bo inaczej będą nas czekały bezsenne noce – żartował jeszcze przed konkursem Maciej Figas. – Do zagrania podczas Wielkiego Finału oraz Koncertu Laureatów mielibyśmy około 40 pozycji. Wśród nich są te z bieżącego repertuaru, ale są też takie, których nasza orkiestra nigdy nie grała. Wyzwanie jest naprawdę poważne.

Regulamin przewidywał, że do drugiego etapu zakwalifikowanych zostanie około 30 uczestników z najwyższą punktacją. Ostatecznie wybrano 25 osób (JUSTYNA BUJAK, BOŻENA BUJNICKA, MATEUSZ ECKERT, ŁUKASZ JAKUBCZAK, MICHAŁ JANICKI, ELWIRA JANASIK, JULIA JARMOSZEWICZ, NAZARI KACHALA, JOANNA KĘDZIOR, ŁUKASZ KLIMCZAK, SŁAWOMIR KOWALEWSKI, WERONIKA LEŚNIEWSKA, SZYMON MECHLIŃSKI, SZYMON RONA, MICHAŁ SOBIECH, PAWEŁ TROJAK, MAGDALENA WACHOWSKA, ROKSANA WARDENGA, SONIA WARZYŃSKA-DETTLAFF, JUSTYNA WIERUSZEWSKA-BINIEK, MARCELA WIERZBICKA-OPALIŃSKA, NATALIA WINNIK, EWELINA WIŚNIECKA, ŁUKASZ ZAŁĘSKI, RAFAŁ ŻUREK)

Natomiast do trzeciego etapu organizatorzy planowali zakwalifikować około 20 uczestników – wybrano 15 (JUSTYNA BUJAK, BOŻENA BUJNICKA, MICHAŁ JANICKI, ELWIRA JANASIK, NAZARI KACHALA, JOANNA KĘDZIOR, SŁAWOMIR KOWALEWSKI, SZYMON MECHLIŃSKI, PAWEŁ TROJAK, MAGDALENA WACHOWSKA, ROKSANA WARDENGA, SONIA WARZYŃSKA-DETTLAFF, JUSTYNA WIERUSZEWSKA-BINIEK, EWELINA WIŚNIECKA, ŁUKASZ ZAŁĘSKI).

– Najwięcej do konkursu zgłosiło się sopranów, bo aż 29 i mezzosopranów 15. Kobiety zdecydowanie przeważały. Tenorów było tylko siedmiu, barytonów mieliśmy 12, bas-barytonów 6 i dwóch basów. Jak na pierwszy tego typu konkurs liczba 71 jest liczbą imponującą i bardzo dobrze wróży temu konkursowi na przyszłość – uważa Marek Czekała, koordynator biura konkursu.

– Mamy przeświadczenie, że być może tworzymy instytucję, która za kilka lat będzie w stanie konkurować z największymi konkursami w kraju, a może nawet i w Europie – dodaje podekscytowany Maciej Figas.

Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego powstało w marcu tego roku i jak sami założyciele, z Adamem Zdunikowskim na czele, twierdzą dopiero się rozkręca i nabiera prędkości.

Organizatorami konkursu byli: Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Opera Nova w Bydgoszczy.

Reklama