Elektrobusy pojawią się na ulicach Bydgoszczy

Marek Tomaszewski
,

Bydgoszcz przygotowuje się do zakupu pierwszych elektrobusów. Do 2019 roku planowana jest budowa niezbędnej infrastruktury i zakup pierwszych pojazdów. Bydgoszcz jest w gronie 10 miast, które zamierzają inwestować w nowoczesne technologie przyjazne dla środowiska.

Dzięki podpisanemu porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju stworzone zostały podstawy pod zakup pierwszych elektrobusów. Bydgoszcz planuje zamówić łącznie do 2021 roku 30 nowoczesnych pojazdów (10 przegubowych i 20 „krótkich”).  Do końca  2019 roku ma powstać niezbędna infrastruktura oraz zakupionych zostanie 5 pojazdów.

Cały projekt ma być realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego, gdzie współzamawiającymi te autobusy będą samorządy, a zamówienie publiczne przeprowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki skumulowaniu zamówień blisko 30 samorządów możliwe będzie uzyskanie najlepszych rozwiązań oraz cen. Koszt elektrobusów nie powinien przekraczać  około 2 mln za jeden pojazd 12-metrowy. Łącznie na całe zamówienie Bydgoszcz zarezerwuje 62 miliony złotych. Jednocześnie częścią porozumienia jest zapis o dofinansowaniu zakupu na poziomie przynajmniej 60 procent kosztów pojazdów.

Bydgoszcz planuje zakupić i wprowadzić do ruchu  pojazdy elektryczne przede wszystkim w obszarze Śródmieścia, gdzie emisja spalin jest największa i występują największe natężenia ruchu oraz okalających je dużych osiedli mieszkaniowych, np. Błonie, Bartodzieje, Leśne. W najbliższych tygodniach planowane jest ustalenie pilotażowych tras, gdzie będą lokowane stacje ładowania. W dalszej kolejności możliwe jest wprowadzenie transportu bezemisyjnego na teren BPPT, Myślęcinka i Osowej Góry.

Bydgoszcz w 2018 roku sfinalizuje natomiast zamówienie związane z zakupem 21 nowoczesnych tramwajów. Jest to powiązane z rozbudową infrastruktury tramwajowej na ul. Kujawskiej oraz modernizacją pętli na Kapuściskach.

Warto wiedzieć

Elektrobusy to pojazdy wyposażone w akumulatory.  Ich atutami jest brak emisji spalin, cichsza jazda, osiąganie lepszego przyspieszenia. Ich eksploatacja  może okazać się też znacznie tańsza niż tradycyjnego autobusu. W przeciwieństwie do trolejbusów pojazdy te nie potrzebują sieci trakcyjnej. Wymagają jednak budowy dodatkowej infrastruktury (stacji zasilania). Ich zakup jest na razie dwukrotnie droższy niż tradycyjnego autobusu. Jednak w miarę wzrostu popularności  elektrobusów i technologicznego rozwoju bardzo prawdopodobne jest odwrócenie tego trendu.

materiał: Urząd Miasta Bydgoszczy

Reklama