Do szkoły po śniadaniu i ze śniadaniem

Tomasz Welcz
,

„Jem Drugie Śniadanie” to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna. Jej celem jest wyrobienie w Polakach, a zwłaszcza w dzieciach i młodzieży, dobrego nawyku jedzenia drugiego śniadania. Regularne jego spożywanie, a także zwracanie uwagi na to, co konkretnie wchodzi w jego skład, sprzyja dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, zapobiega otyłości, a co za tym idzie wszelkim chorobom metabolicznym, układu krwionośnego oraz zaburzeniom gospodarki hormonalnej.

Jesień to sezon obfitujący w dojrzałe owoce i warzywa. Uwzględniając w diecie świeże składniki, dostarczamy naszemu organizmowi najwięcej witamin. Dlatego dobrym pomysłem na drugie śniadanie do szkoły i pracy są kanapki z warzywami, które mają najwięcej wartości odżywczych i są dostępne o tej porze roku. Jedzenie drugiego śniadania utrwala nawyk regularnego odżywiania się i zapobiega uczuciu głodu i objadania się w ciągu dnia.

– Uczniom w kółko powtarzam zasadę: „Do szkoły po śniadaniu i ze śniadaniem”. Spożywanie drugiego śniadania oraz regularność posiłków zapewniają prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, któremu nie serwujemy huśtawek w postaci głodówek lub stanów przejedzenia. Dzięki stałym odstępom między posiłkami pozwalamy harmonijnie działać naszemu organizmowi. A on odwdzięczy się nam smukłą sylwetką i ogólnym dobrym samopoczuciem – zapewnia Martyna Hnatyszyn, psycholog i psychodietetyk, ekspertka kampanii edukacyjno–informacyjnej „Jem Drugie Śniadanie”.

Oto trzy propozycje na kanapki idealne na jesienne drugie śniadanie.

Kanapka z miodem i selerem

Składniki: chleb razowy, margaryna Śniadaniowa, roszponka, pieczony seler
z miodem, żółty ser. Przepis: seler (korzeń) umyć, obrać, natrzeć cały miodem, doprawić solą i pieprzem, wstawić do nagrzanego piekarnika (165°C) aż zmięknie – około 20 min. Ostudzony pokroić w plasterki i układać na kanapce z dodatkiem margaryny Śniadaniowej, roszponki, pomidora i żółtego sera.

Kanapka z suszonymi pomidorami 

Składniki: chleb pełnoziarnisty, szpinak, margaryna Śniadaniowa, grillowane warzywa w paskach (bakłażan, cukinia), suszone pomidory, serek śmietankowy. Przepis: bakłażana pokroić w plastry, lekko posolić i na kilka minut odstawić. Następnie papierowym ręcznikiem odsączyć nadmiar wody. Delikatnie skropić oliwą. Cukinię pokroić w plastry, również skropić oliwą – obydwa grillować – kilka minut do zarumienienia i miękkości. Po wystudzeniu, cukinię i bakłażana pokroić w mniejsze paski, tak samo pokroić suszone pomidory. Układać na kanapce posmarowanej margaryną Śniadaniową i naturalnym serkiem śmietankowym ze świeżymi liśćmi szpinaku.

Kanapka z pieczonym burakiem

Składniki: pieczywo pełnoziarniste, margaryna Śniadaniowa, rukola, cienkie plasterki upieczonego buraka, kozi ser w plastrach, musztarda francuska. Przepis: buraki należy dokładnie umyć, nie obierać ze skóry, zawinąć każdego buraka w folię aluminiową i piec w nagrzanym piekarniku w temp. 180°C przez ok. 2 godz. do miękkości. Po ok. 1,5 godz. pieczenia sprawdzić stan ich miękkości, wbijając czubek ostrego noża przez folię. Pieczone buraki mają głębszy smak niż gotowane i są od nich zdrowsze – podczas pieczenia tracą mniej składników odżywczych. Upieczonego buraka po wystudzeniu obieramy ze skóry. Kroimy w cienkie plasterki. Układamy na kanapce w towarzystwie rukoli, sera o wyrazistym smaku oraz z niewielką ilością musztardy francuskiej.

Więcej informacji na temat kampanii „Jem Drugie Śniadanie” dostępnych jest tutaj.

Materiały nadesłane: Emilia Kulas, Zaza Media, zdjęcie: www.jemdrugiesniadanie.pl

Reklama