Chcesz wynająć sklep, łatwo nie będzie

Tomasz Welcz
,

Czy miasto ma pomysł na to, co zrobić z pustymi lokalami w centrum miasta. Zdaniem dzierżawców wynajmujących od miasta lokale użytkowe, nie. Jak twierdzą, nie chodzi tu tylko o wysokość czynszów, ale skomplikowane i utrudniające życie procedury wynajmowania pomieszczeń pod siedziby klubów czy sklepów.

– Przez te wszystkie zabiegi działalność rozpocząłem pół roku później niż chciałem – mówi Jakub, szef Klubokawiarni 1138. – W ADM jest lista lokali do wynajęcia, ale niewiele można się z niej dowiedzieć, poza tym, gdzie on się znajduje, jaką ma powierzchnię i ogólnie, jaki jest jego stan. Na bieganie i oglądanie traci się mnóstwo czasu, w dodatku okazuje się często, że jest to kompletna ruina, wymagająca remontu, oczywiście na swój koszt. Dla mnie to było prawdziwe zderzenie z urzędniczą machiną. Brakowało jakiegoś wsparcia, kompletne zlewanie. Tylko kasa się liczy. Kiedy już wybrałem lokal i rozpoczęły się negocjacje, okazało się, że ktoś inny zaproponował lepszą cenę. Wybrałem drugi, to mnie poinformowano, że z tego pierwszego jednak zrezygnowano. Oba lokale do dziś stoją puste. To jak z psem ogrodnika, sam nie zeżre, a drugiemu nie da. Byłem zainteresowany współpracą z miastem i ADM, bo moja działalność nie miała być tylko komercyjna. Ale przyznam, że się zniechęciłem. Poszukałem lokalu na wolnym rynku. Jest w czym wybierać, informacja jest lepsza, można obejrzeć zdjęcia lokali, czynsze są niższe – dodaje Jakub.

Jak zapewnia rzeczniczka Administracji Domów Miejskich, Magdalena Marszałek, najbardziej atrakcyjne lokale, znajdujące się w ścisłym centrum miasta, od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. W zasobach spółki jest ponad 900 lokali użytkowych w całym mieście.

DSC_0359A jak wyglądają procedury związane z ich wynajmowaniem? – Takie lokale, jeżeli aktualnie są wolne, wynajmowane są w trybie przetargowym. Zainteresowane osoby powinny zatem śledzić ogłoszenia prasowe, jak i naszą stronę internetową, aby móc ubiegać się o najem. Warunki umowy zazwyczaj są indywidualnie omawiane z klientem, a umowa zostaje zawarta na czas określony – mówi Magdalena Marszałek. – Jeżeli w kolejnych przetargach nie znajdzie się najemca, lokal trafia na listę tych, które można wynająć w trybie bezprzetargowym. Wynajmowane są one po uprzednich negocjacjach. Zdarza się, że niektóre z nich wymagają remontu.

Aktualny wykaz takich lokali znajduje się na stronie www.adm.com.pl w zakładce „oferty”.

Ceny za wynajem kształtują się przeważnie w przedziale od 10 do 170 złotych za metr kwadratowy. Zależy to od położenia, stanu technicznego i wyposażenia pomieszczenia.

Czynsze to kolejny problem, chociaż jak przyznają najemcy lokali, jest lepiej niż w poprzednich latach.

– Ze względu na sytuację gospodarczą, najemcy zwracają się do nas o czasowe obniżenie stawek czynszowych. Wielokrotnie, jeśli lokal nie był zadłużony, prośby te były rozpatrywane pozytywnie – mówi Magdalena Marszałek.

– Miałam swoje nie najlepsze, mówiąc najogólniej, doświadczenia z ADM, ale to było za prezydenta Konstantego Dombrowicza. Teraz, rzeczywiście, jeżeli ktoś zwróci się o obniżenie czynszu, ze względu na sytuację finansową, może liczyć przynajmniej na rozpatrzenie wniosku. I zawsze jakaś odpowiedź, chociaż nie zawsze pozytywna, jest. Ale brakuje ze strony ADM jakiegoś współdziałania z najemcami – mówi jedna z właścicielek lokalu w rejonie Starego Rynku.

To jednak, co denerwuje ich najbardziej, to, jak twierdzą, brak pomysłu na zagospodarowanie centrum miasta. Bo otworzenie w rejonie Starego Rynku galerii handlowej czy dyskontu to cios w istniejące tam sklepy, które walczą o, i tak już niełatwe, przetrwanie. Ich zdaniem, po pierwsze, nijak one pasują do klimatu Starego Miasta, po drugie, coraz więcej lokali będzie trzeba zamknąć – zwyczajnie przegrają z dużo potężniejszą konkurencją.

Pamiętacie czasy, gdy Długa i Gdańska pełne były par spacerujących od sklepu do sklepu? Czy miasto w wystarczający sposób pomaga dzierżawcom lokali w centrum? Jaki charakter powinna mieć strefa starego miasta? Czekamy na wasze opinie i komentarze.

Reklama