Bydgoski teatr impro Wymywammy kończy rok 2018 z sukcesami

Wiktoria Raczyńska
,

Kończy się rok 2018, który był szczególnie udany dla bydgoskiego Teatru Improwizacji Wymywammy działającego przy MCK. Sukces tegorocznej edycji festiwalu Improdrom splótł się z międzynarodowymi prezentacjami bydgoskiej grupy, coraz częściej obecnej na zagranicznych imprezach.

Bydgoskie dziewczyny, gdy zaczynały 6 lat temu, w Bydgoszczy nikt nie wiedział co znaczy termin „teatr impro”. Dziś każdy spektakl idzie przy pełnej sali, a nad Brdę zjeżdża światowa śmietanka scen tego nurtu. Także MCK „eksportuje” bydgoskie osiągnięcia w świat.

A ja rosnę na wiosnę

W maju dziewczyny z Wymywammy (to jedyny w Polsce, czysto „damski” teatr improwizacji) wystąpiły na Lyon Improv Fest w Lyonie we Francji, gdzie jako jedyny skład z Polski reprezentowały polskie impro przed publicznością z 20 różnych krajów.

W czerwcu część składu, występująca jako Duet Improwizujący „Dwie Siostry” czyli Katarzyna Chmara i Alicja Dobrowolna, zaprezentowały się na Mount Olymprov Greek Inernational Improv Theater Festival w Atenach, na który zapraszane są najlepsze teatry impro z całego świata. We wrześniu Katarzyna Chmara wystąpiła na Tilt Improfestival w łotewskim Tallinie ze spektaklem „Feel Me”.

A jesienią, liście się już nie zielenią

Na początku listopada Alicja Dobrowolna i Katarzyna Chmara reprezentowały nas na Międzynarodowym Festiwalu Improvfestival w Barcelonie. Wzięły udział w spektaklu improwizowanym „7 kobiet w różnym wieku”. Inspiracją do spektaklu były ich osobiste przemyślenia życiowe, które (z racji różnego wieku) w tej chwili są ważne dla każdej z aktorek tego teatru. Spektakl dotykał kwestii pozycji kobiety we współczesnym świecie. Improwizatorki zadały sobie i widzom pytania: „Jak to jest być kobietą, mieszkać w europejskim kraju w XXI wieku, w czasach #metoo, chodzić po ulicach wciąż walcząc o swoje prawa?”.

W drugiej połowie listopada Katarzyna Chmara reprezentowała Bydgoszcz i MCK na 1. Międzynarodowym Festiwalu Improvfest w Bengluru w Indiach, gdzie prowadziła warsztaty i wystąpiła z węgierskim improwizatorem Levente Molnarem. Publiczność indyjska miała okazję zobaczyć zupełnie inne spojrzenie na improwizację skupiające się na emocjach i relacjach międzyludzkich.

W grudniu, wcale nie po popołudniu

Na początku grudnia Alicja Dobrowolna z projektem „7 kobiet w różnym wieku” wystąpiła na Międzynarodowym Festiwal Improvention w Sydney w Australii. Tym razem „resztę siódemki” prezentowały improwizatorki z innych, obecnych na festiwalu grup teatralnych z całego świata.

W tym samym czasie Katarzyna Chmara reprezentowała Bydgoszcz na Międzynarodowym Festiwalu Improvfest Ireland w Dublinie, gdzie prowadziła warsztaty i wystąpiła ze spektaklem autorskim „Which is Which”.

Dodajmy jeszcze międzynarodowy sukces Improdromu 2018. Motywami przewodnimi festiwalu były: szeroko pojmowany „Kosmos” oraz niepowtarzalność danej chwili.

W Bydgoszczy pojawili się improwizatorzy z całej Polski i z zagranicy – wśród nich ceniony na całym świecie angielski Teatr The Maydays oraz improwizatorzy z Grecji, Francji i Polski.

„Kosmos” OK, ale dlaczego niepowtarzalność”? Niepowtarzalne są bowiem spektakle improwizacji teatralnej, tworzone dosłownie na oczach widzów.

Warto bowiem dodać, że w tym gatunku sztuki teatralnej nigdy nie obejrzycie drugiego, takiego samego spektaklu, nawet jeżeli wykonawca i nazwa się nie zmienią. Powód jest prosty – widzowie spektaklu wpływają na przebieg i charakter widowiska, tworzonego na bieżąco na scenie w oparciu o reakcje widowni.

Grupa wymyWammy działa w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy od 2012 roku. Występuje w kobiecym składzie: Katarzyna Chmara, Alicja Dobrowolna, Małgorzata Musialik, Katarzyna Karwowska, Jagoda Ptaszyńska i Agnieszka Szałkowska. Od kwietnia 2013 roku wymyWammy prowadzi w ramach MCK-owej przestrzeni artystycznej „Improwizatornię”, bazującą na potencjale sztuki impro. W jej ramach, oprócz pokazów, organizowane są rozmaite warsztaty, szkolenia, spotkania i dyskusje.

materiały nadesłane: Jarosław Jaworski, MCK

Reklama