Bilety czasowe w komunikacji miejskiej

Magdalena Jabłońska
,

Jakie bilety czasowe powinny zostać wprowadzone w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy? Ruszają konsultacje społeczne.

Oferta biletów komunikacji publicznej ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie transportu zbiorowego w mieście. Miasto chce poznać oczekiwania mieszkańców po to by wprowadzone rozwiązania były jak najbardziej zbieżne z ich oczekiwaniami. Celem jest komfortowa, bezpieczna i bezproblemowa komunikacja publiczna.

W konsultacjach społecznych chce zapytać bydgoszczan o wprowadzenie do oferty dodatkowych biletów czasowych i poznać opinie mieszkańców na temat dotychczasowego systemu, kierunków przyszłych zmian i zaktualizować, wspólnie z mieszkańcami, system biletów czasowych tak, by był możliwie najwygodniejszy dla pasażerów.

W ankiecie zapyta, m.in.:

– jakie bilety czasowe należy wprowadzić,

– o czas podróży mieszkańców,

– liczbę przesiadek.

Mieszkańcy będą mogli wybrać jeden z 2 modeli:

– wprowadzenie biletów czasowych, z czego jeden z biletów czasowych pełnić będzie funkcję biletu jednorazowego (jednoprzejazdowego) – taki model skutkować będzie wycofaniem dotychczasowego biletu jednorazowego.

– wprowadzenie biletów czasowych oraz pozostawienie funkcjonującego biletu jednorazowego (jednoprzejazdowego).

Mieszkańcy będą mogli zgłosić dodatkowe uwagi i wskazać inne możliwe rozwiązania.

W ramach konsultacji prowadzony będzie mobilny punkt konsultacyjny – na ulicach Bydgoszczy.

Konsultacje w sprawie biletów czasowych w Bydgoszczy nie są przeprowadzane w celu zmiany cen biletów komunikacji miejskiej w mieście.

Aktualnie mamy dwie kategorie biletów: jednorazowe i czasowe.

Bilety jednorazowe – uprawniają do jednego przejazdu na wybranej trasie.

Bilety czasowe – uprawniają do nieograniczonej liczby przejazdów od momentu skasowania w czasie oznaczonym na bilecie.

Bilety czasowe w Bydgoszczy (stan aktualny):

bilet godzinny – ważny przez 60 minut na wszystkich liniach dziennych i nocnych – stosuje się tylko w I strefie biletowej.
bilet dobowy – ważny przez 24 godziny na wszystkich liniach dziennych i nocnych w I i II strefie biletowej.
bilet 5–dobowy – ważny przez 120 godzin na wszystkich liniach dziennych i nocnych w I i II strefie biletowej.
bilet 1-dniowy rodzinny – ważny na wszystkich liniach dziennych, w czasie liczonym od momentu skasowania w pierwszym pojeździe do ostatniego kursu w danym dniu. Bilet uprawnia do przejazdu obojga lub jednego rodzica z co najmniej jednym dzieckiem w wieku od 4 do 16 lat.

Jakie rozwiązania stosują inne Miasta?

Miastem, które w swojej ofercie przygotowało dla pasażerów wyłącznie bilety czasowe jest Szczecin. Bilet ważny jest przez określony czas (oznaczony na bilecie) od momentu skasowania. Pasażer może korzystać z niego zarówno na liniach dziennych jak i nocnych, z możliwością przesiadek. Są to bilety 15, 30, 60 i 120 minutowe na liniach zwykłych oraz 15, 30 i 60 minutowe na liniach pospiesznych.

Miastem z biletami czasowymi (w którym jeden z biletów czasowych jest także biletem jednoprzejazdowym) jest Poznań. Tam można kupić bilet uprawniający do przejazdu do 10 min. i do 40 min. Pasażer, który kupił bilet 40-min. może podróżować komunikacją miejską do 40 min. z przesiadkami bądź skasować bilet i jechać jedną trasą jak na bilecie jednoprzejazdowym. Ponadto w ofercie Poznania znajduje się bilet dobowy bądź 7-dobowy oraz 24 i 48 – godzinny.

Miasta, w których jednocześnie funkcjonują bilety jednoprzejazdowe i czasowe to Lublin i Kraków. W Lublinie pasażerowie skorzystać mogą z biletów czasowych 30-min. (bilet pełni też funkcję jednoprzejazdowego), 60-min, 2, 12, 120- godzinnych. W Krakowie jest możliwość kupienia biletów jednorazowych na jeden lub dwa przejazdy. Bilety czasowe można kupić na 20, 40, 60 lub 90 min. Na dłuższe podróże można wybrać bilet: 24, 48, 72 – godzinny lub tygodniowy.

 

Ankieta będzie dostępną w dniach 1-31 marca 2019 roku.

materiały nadesłane: Urząd Miasta Bydgoszczy

Reklama