A w operze wydarzenie goni wydarzenie

Wiktoria Raczyńska
,

Niecałe dwa tygodnie dzielą zespoły artystyczne Opery Nova od pierwszej premiery w bieżącym sezonie, rozpoczynają się próby sceniczne. „Coppelia” balet komiczny o lekkiej, wręcz żartobliwej treści, to pozycja repertuarowa, która powinna podobać się widzom w każdym wieku.

Za pulpitem dyrygenckim stanie Maciej Figas, choreografia jest dziełem Jacka Tyskiego, po raz pierwszy pracującego w Operze Nova choreografa, tancerza i współtwórcy wielu inicjatyw z dziedziny tańca, współpracującego z europejskimi kompaniami tanecznymi, solisty baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Scenografię przygotowała Olga Skumiał, zaś kostiumy zaprojektowała firma So Fancy – Paweł Koncewoj. Po raz pierwszy zatrudniony zostaje stylista fryzur, znany w tej branży Marek Bryczyński. W spektaklu wykorzystane zostaną także projekcje multimedialne, nad którymi czuwa Piotr Bednarczyk.

„Coppelia” to utwór Leo Delibes’a nigdy w historii bydgoskiej sceny muzycznej niewystawiany. Jest szczytem jego twórczości baletowej. Poziomem muzycznym dorównuje ona baletom Czajkowskiego, który wysoko cenił francuskiego kompozytora. („Coppélia” powstała w 1870, „Jezioro Łabędzie” dopiero w 1876 roku).

Libretto o tematyce „lalkowej” podsunął Delibes’owi sławny skrzypek i doskonały baletmistrz, Saint-Léon. Jest ono oparte na noweli wielkiego romantycznego pisarza – muzyka, E. T. A. Hoffmanna i wykazuje podobieństwo tematyczne do opery Offenbacha „Opowieści Hoffmanna”. Znawcy tego utworu zadać mogą sobie pytanie, czy Coppélia, dziewczyna o szklanych oczach jest „siostrą” lalki Olimpii?

Kilkakrotny pobyt Delibes’a w Polsce nie pozostał bez wpływu na jego twórczość. Zachwycony pięknem polskiej muzyki ludowej oraz pieśniami Moniuszki skrzętnie zbierał tematy muzyczne i wykorzystał je w swoich dziełach. Toteż balet „Coppélia” obfituje w motywy polskie (mazur, krakowiak), a nawet są tam wariacje orkiestrowe oparte na temacie pieśni Moniuszki „Poleć pieśni z miasta”. Ponadto mnóstwo innych tańców: czardasz, walc, gigue, bolero, tarantella…

Choreograf bydgoskiej premiery zapowiada wartką akcję, inspirowane techniką klasyczną ciekawe wyzwanie dla tancerzy, a dla publiczności okazję do uśmiechu i wytchnienia.

Premiera w sobotę, 9 listopada, o godzinie 19.00, drugi spektakl w niedzielę, 10 listopada, o godzinie 18.00, kolejny we wtorek, 12 listopada, o godzinie 19.00.

Jeszcze nie opadną emocje popremierowe, a już 12 listopada do Opery Nova wkraczają młodzi wokaliści – uczestnicy I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego. Organizatorzy (Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego) zakwalifikowali 71. młodych śpiewaków, którzy prezentować będą swe umiejętności przed znakomitym jury, w którym zasiądą najsłynniejsi polscy śpiewacy: Ewa Podleś, Stefania Toczyska, Andrzej Dobber, Mariusz Kwiecień, Rafał Siwek.

Świadomość występu przed takim audytorium wpłynie mobilizująco na wokalną młodzież. A jest o co rywalizować; organizatorom udało się zgromadzić znaczne nagrody dla zwycięzców oraz nagrody specjalne. Nazwisko pierwszego występującego uczestnika poznamy podczas losowania już 5 listopada.

Konkurs współorganizują: Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy i Opera Nova, w gmachu której odbywać się będą przesłuchania.

Potrwają one od 12 do 16 listopada. W niedzielę, 17 listopada, o godzinie 18.00 organizatorzy zapraszają na Koncert Laureatów, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Nova prowadzona od pulpitu dyrygenckiego przez Macieja Figasa i Piotra Wajraka.

Konkurs, obok wyłowienia młodych talentów śpiewaczych, ma na celu upamiętnienie swego patrona, Bogdana Paprockiego, tenora wszech czasów, zwanego „śpiewakiem narodowym”, artysty o ogromnym dorobku scenicznym i niekwestionowanego autorytetu wokalnego.

Bilety na przesłuchania finałowe konkursu (w sobotę, 16 listopada, w godzinach 10-14 i 18-22) i Koncert Laureatów (17 listopada, o godzinie 18) do nabycia w kasach opery.

zdjęcie: Andrzej Makowski

materiały nadesłane: Ewa Chałat, Opera Nova w Bydgoszczy

Reklama